Idag har de allra flesta rest någonstans, nationellt eller internationellt med kommersiella flygplan. De första kommersiella flygningarna där passagerare betalade för sin resa skedde så tidigt som 1916. Resan genomfördes av det nya flygbolaget AT&T (Aircraft Transport and Travel) som var världens första flygbolag för resa med flygplan. Världens allra första flygbolag var tyska DELAG (1909) men det var för resor med luftskepp.
Flygnätet utvecklades mycket långsamt eftersom det var både riskabelt och dyrt att flyga. Det var inte förrän när staten började ge stora bidrag som flygtrafiken började byggas ut. Efter andra världskriget omvandlades ett stort antal militära flygplan till kommersiella passagerarplan vilket ledde till flygtrafikens uppsving. En annan bidragande anledning var jetmotorerna vilket gjorde resor med flyg säkrare samt snabbare, framförallt för längre distanser. Flygplan kunde nu flyga längre utan att behöva mellanlanda vilket gjorde världen mer tillgänglig för nyfikna resenärer. I och med att efterfrågan ökade på kommersiella resor med flyg kunde flygbolagen börja sänka priserna. Med lägre priser på flygresor blev dessa även möjliga för människor från samtliga samhällsklasser. Sverige och våra nordiska grannländer bildade ett gemensamt flygbolag redan 1946, Scandinavian Airlines System eller SAS. Man sammanslog tre små flygbolag varav ett var från Sverige, ett var danskt och det tredje var norskt.
Om författaren