Flygplanets historia

Averic

Flygplanets historia

Mänskligheten har sedan urminnes tider haft en önskan att kunna flyga. Det finns ritningar från 800-talet som föreställer flygfarkoster för människor. Spanska muslimer som levde i Andalusien var först med denna typ av ritningar. Otto Lilienthal (Berlin) var först med att år 1891 utföra den första kontrollerade flygningen med ett glidflygplan. Den första flygningen med ett motordrivet flygplan utfördes av Bröderna Wright 1903 i USA. Tekniken som användes av bröderna hade provats tidigare av andra men eftersom bröderna Wright gjorde tester i en egentillverkad vindtunnel blev flygningen en succé.

Ett flygplan är en farkost med en vingkonstruktion och som är tyngre än själva luften. Föraren av denna farkost kallas pilot och vanligtvis startar samt landar ett flygplan på en av människan byggd flygplats.

Förutom de första flygförsöken och ritningarna från Ibn Firnas år 875 i Spanien skissade även Leonardo da Vinci (1452 till 1519) på flygplansliknande konstruktioner samt även en fallskärm. Eftersom det inte existerade någon motor för att få en flygmaskinen i luften stannande idén på papper.

Montgolfièrer började under 1700-talet de första experimenten med vätgasballonger och varmluftballonger. Det var inte förrän under 1900-talets början som de riktiga luftskeppen, drivna med kolvmotorer, började utvecklas. Dessa vackra och spektakulära luftskepp utvecklades snabbt ända fram till Hindenburg olyckan 1937 i New York som satte stopp för framtida luftskepp. Mot slutet av 1800-talet utfördes många experiment med flygning och Otto Lilienthal från Tyskland var antagligen den första att flyga ett friflygande glidflygplan. Otto omkom 1896 innan han kunde verifiera sina teorier om att kunna flyga med en propeller driven av en kolvmotor.

Bröderna Wright från USA hade stort intresse i Lilienthals planer och experimenterade med olika modeller. De installerade en förbränningsmotor i ett plan (biplan) och 1903 lyckades de göra en första flygning. Denna lyckade flygning var början till flygplanets snabba utveckling samt kolvmotorns utveckling. Medan bröderna höll sina flygförsök hemliga försökte många andra att skapa ett flygplan. Till exempel Alberto Santos-Dumont (från brasilien) lyckades 1906 med ett sextio meter långt luftsprång i Frankrike. Efter detta lyckades han med en första flygning som varade 21 sekunder som senare överträffades av Henri Farman 1907.

Flygning blev ett hett ämne och en tidning i England erbjöd 1000 pund till den första som kunde flyga över Engelska kanalen. Louis Blériot från Frankrike vann tävlingen och flög över kanalen 1909. Sverige var inte senfärdig och byggde sitt första plan mellan 1909 och 1910. Flygindustrin började nu utvecklas i snabbare takt och det första reguljärflyget invigdes 1919 för att flyga mellan London och Paris. Det allra första flygplanet med fyra motorer, Junkers G 38, byggdes 1929 och hade kapacitet att ta 19 passagerare samt kunde flyga på en höjd av 3100 meter. Under världskrigen fortsatte man utveckla flygplan med allt snabbare hastighet och andra världskrigets Messerschmitt Me 163 (raketplan) klarade hastigheter på runt 960 kilometer i timmen.

Om författaren

eric author