Concorde

Averic

Concorde

Under 1950-talet tillverkades de allra första militära överljudsplanen och idén att skapa ett (civilt) passagerarplan med kapacitet till överljudshastighet föddes. Frankrike och Storbritannien drog 1962 igång ett prestigeprojekt för utvecklandet av ett överljudsplan. Man skapade en stor samarbetsorganisation mellan franska Snecma och Aérospatiale (dagens Airbus) samt brittiska British Aircraft Corporation, BAC (dagens BAE Systems) och Rolls-Royce. Första jungfruflygningen med planet Concorde gjordes 1969.

Det tog många år innan Concorde kunde börja flyga i reguljär trafik medan kostnaderna för utvecklingen av planet skenade iväg. Uttrycket ”The Concorde Fallacy” skapades och ägarna fortsatte att investera pengar i Concorde eftersom de inte ville förlora redan satsade pengar. Eftersom projektet redan förlorat sin ekonomiska hållbarhet ledde de fortsatta investeringarna till ökade förluster.

1976 hade Concorde sin första premiärflygning i reguljär trafik. Det var endast några månader efter det att Tupolev Tu-144, den sovjetiska motsvarigheten till Concorde, hade sin första flygning. Succén uteblev tyvärr och bara tjugo Concorde plan byggdes för Air France och British Airways, båda var tillverkarländernas statlig flygbolag. En bidragande orsak till detta var att Boeings jumbojetar från USA kunde ta fler passagerare plus använde mindre bränsle. En annan orsak var oljekrisen 1973 som fördyrade flygbränslet. Detta ökade gapet i kostnaden för att flyga med Concorde gentemot de nya stora moderna flygplanen.

Air France och British Airways fokuserade på exklusiva resor och passagerare som kunde betala de höga biljett priserna för att flyga Concorde som exempelvis förmögna och höga chefer. Detta skapade givetvis en begränsad marknad. Man kunde flyga till USA på endast tre timmar med Concords nya lyx ikon som var snabbare än ljudets hastighet. Det var något trångt ombord men passagerarna serverades exklusiv mat och dyra viner. Concord hade endast första klass och var från början ett plan för rika passagerare. Den sista kommersiella flygningen med Concorde gjordes i oktober 2003.

Om författaren

eric author